• Early markers of language delay in children with and without family risk for dyslexia 

      Unhjem, Astrid; Eklund, Kenneth; Nergård-Nilssen, Trude (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-06)
      This study examined the extent to which receptive and productive vocabulary between ages 12 and 18 months predicted language skills at age 24 months in children born with family risk for dyslexia (FR) and a control group born without that risk. The aim was to identify possible markers of early language delay. The authors monitored vocabulary growth in 32 FR children and 21 control children longitudinally ...
    • Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker 

      Unhjem, Astrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-01-18)
      Tema for oppgaven er tiltak for elever med lese og skrivevansker. Oppgaven tar utgangspunkt i et prosjekt ved PPT i Tromsø høsten 2006,der Ny start ble prøvd ut som metode i undervisningen av disse elevene. Effekten av Ny start ble undersøkt gjennom et kvasi-eksperimentelt pretest-posttest design. Resultatene fra undersøkelsen viste at elevene hadde god utvikling i lese- og skriveferdigheter i den ...
    • Studentsentrert undervisning i lærerutdanning. "Når alle er engasjert og har lest, blir det fort en spennende diskusjon" 

      Unhjem, Astrid; Furu, Eli Moksnes (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-23)
      In this chapter, we present a self-study project (Zeichner, 2007) about student-centered education for student teachers. The aim was to explore in what way student-centered education might increase students’ engagement and learning in adapted education. We used social-cultural theory and a dialogical framework (Dysthe, 1996) both as the basis for planning education and analysis of the data. We built ...
    • Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi 

      Unhjem, Astrid (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2016-12-08)
      Doktorgradsstudien har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk hos barn med familiær risiko for dysleksi og en kontrollgruppe uten denne arvelige risikoen. Barna ble fulgt fra 1 til de var 2 år gamle, som en del av Dysleksistudien i Tromsø. Resultatene viser at det ikke var forskjell på de to gruppene når det gjaldt talespråk ved 2-årsalder. Hos barn med familiær risiko for dysleksi var ...